כל שחיין, במוקדם או במאוחר, שואף לפסגה. חלקם מוותרים בדרך והחלק הנותר ממשיך בעבודה הסיזיפית, היומיומית, הקשה בניסיון לשפר שניות עשיריות ומאיות כדי לעמוד בסטנדרטים המאפשרים את השתתפותו בתחרויות "גדולות".

אצל הקטנים יותר מדובר ב"מוקדמות" שמהם נקבעים השחיינים שיגיעו לאליפות המדינה. ומשעולה הגיל והפירמידה מצטמצמת נותרים שחייני ה"בוגרים" שמתחרים על התארים בארץ ועל ייצוג המדינה במפעלים הבינלאומיים.

כדי שזה יקרה והשחיין/ית יזכו בזכות לייצג את המדינה בתחרויות בינלאומיות עליהם להשיג את –

ה ק ר י ט ר י ו ן

האיגוד מפרסם מדי שנה את אמות המידה לייצוג המדינה במסגרות ובתחרויות השונות – הקריטריונים. אלה נקבעים על פי מערכת שיקולים שמשקללת לתוכה תוצאות בינלאומיות היסטוריות שונות של התחרות הספציפית ("קומן", "רב אומות", אליפות אירופה לנוער, אליפות העולם וכמובן המשחקים האולימפיים ועוד), שיקולים נוספים של אנשי המקצוע באיגוד וכן אילוצים חיצוניים המוכתבים על ידי הגופים הבינלאומיים המארגנים את התחרות הספציפית (FINA, LEN, IOC).

לפני מספר שנים עברה השחייה הישראלית לשנת פעילות "תלת פסגתית". במסגרת השינוי הוספה תחרות מטרה נוספת בסמוך לחג הפסח – גביע האיגוד (שנודעת בשמה הפופולרי – תחרות הקריטריונים). ייעודה המרכזי של תחרות זו הוא לאפשר לשחיינים שמעוניינים לנסות ולקבוע את הקריטריון (לרוב המפעלים) לעשות זאת. למי שלא הצליח ניתנות הזדמנות נוספת – באליפות האקדמיה (הנערכת בסוף השבוע שאחרי גביע האיגוד)

נגעת – נסעת. כלומר אם לא הצלחת לקבוע את הקריטריון במסגרת אותו חלון זמן של 10 ימים תאלץ/י להמתין שנה נוספת כדי שתוכל/י לנסות שוב.

וכאן הייתי מעוניין לשאול את קברניטי האיגוד –

האם זו השיטה האופטימלית והנכונה?

בארצות הברית, שלשחייה בה אני מתוודע בשנתיים האחרונות, ואליה מתכווננת השחייה הישראלית לאחרונה זה עובד אחרת לגמרי – ניקח לדוגמה את אליפות הנוער של ארה"ב (קיץ, בריכה ארוכה). שמהווה מקבילה לאליפות אירופה לנוער. USASwimming מפרסמים את הקריטריונים בתחילת שנת הפעילות (ספטמבר/אוקטובר) ומרגע זה יכול כל שחיין לקבוע את הקריטריון. (דרך אגב, מה עם הקריטריונים לאליפות אירופה לנוער 2017?) חלון הזמן נסגר בפועל 3 ימים לפני התחרות (תוכלו לראות זאת כאן – חפשו Late entries לאליפות הנוער לחורף שנערכה בדצמבר האחרון. לתחרות שהחלה ב 8/12 ניתן היה לרשום שחיינים עד ה 5/12). השחיין יכול לקבוע את הקריטריון בכל תחרות מוכרת על ידי USASwimming בבריכה ארוכה או קצרה.

לגבי אליפויות עולם ומשחקים אולימפיים – לאילה יש תחרות מיון נוספת שממנה יוצאים לנבחרת האמריקאית שני המהירים בכל מקצה (וששת המהירים – אם אינני טועה, לנבחרות השליחים) תהליך המיון לתחרויות אלה זהה למתואר לעיל.

בשנים האחרונות מתקיימות בארץ 6 תחרויות בבריכה ארוכה עם מדידה אלקטרונית בין ינואר ליולי. כפי שניתן לראות בלוח אירועי איגוד השחייה – אליפות נתניה, תחרות הבקרה, גביע האיגוד, אליפות האקדמיה, גביע הטכניון ואליפות הפועל.

ומכאן עולה השאלה – מדוע לא יורחב חלון הזמן לקביעת הקריטריון למשל לטווח התאריכים 1.1 – 30.6?

**** גילוי נאות – אני הורה לשחיינית נוער השוחה בחו"ל. לכן לא נכנסתי לתהליך קביעת הקריטריון של "שחייני חו"ל" שהינו מורכב ובעייתי אף יותר.