suits

הנחות יסוד

  • שחיינם זקוקים לחופש תנועה במים
  • ככל שצורת הגוף יותר הידרודינמית כך המעבר שלך דרך המים יהיה קל ומהיר יותר כשתשחה.
  • חליפות (Technical suits) לוחצות על גופך בכל נקודה שיש בה חשיבות לשימור הצורה ההידרודינמית.
  • החליפה לא אמורה להגביל תנועה, גמישות או יכולת נשימה.

היסטוריה

מטרת התכנון של בגדי הים הראשונים הייתה שמירה על צניעות ולא לקחה את המהירות בחשבון. אנט קלרמן, מחלוצות השחייה, הפתיעה את הציבור כשהופיעה עם בגד ים שחשף את האגן בתחילת המאה הקודמת. למעשה מטרת בגד הים הזה הייתה לשפר את הבטיחות והנוחות של הנשים שנאלצו לגרור ולהיאבק עם בדים ועיצובים כבדים ומסרבלים. עם השנים הלכו בגדי הים והתכווצו כאשר בתחילת שנות ה 2000 החל הניסיון לצמצם את הגרר של בגדי הים במים. התקדמות המחקר בביומכניקה של השחייה כמו גם הדינמיקה במים גילו שלחץ ועיצוב הגוף במקום חשיפה שלו ישפרו את המהירות במים.

חליפות אטומות מול חליפות חדירות למים

הבדים של בגדי הים עברו מספר גלגולים, מצמר – דרך כותנה עם גומי, לייקרה וחומרים דמויי ספנדקס. הם הפכו למכווצים ומשטחים יותר. כל החומרים הפכו לדוחי מים עד שב 2004, לאחר המשחקים האולימפיים, חברו המהנדסים מספידו ומ NASA בניסיון לייצר בגד ים שיצמצם משמעותית את הגרר. ספידו הוסיפו משטחי פוליאוריתן שדחו את המים. אלה צמצמו את החיכוך שנוצר בעת המגע של מים עם בד. חיבור החלקים הפך להלחמה במקום תפרים שהגבירו את ההידרודינמיות.

כיווץ

החליפות ישרו את הגוף האנושי (קימורים, בליטות ושקעים) לכדי תצורה הידרודינמית בהתאם למשטחי הלחץ. חחלק מהשחיינים לבשו שתי חליפות, האחת על השנייה, כך שהאוויר שנלכד ביניהן סייע לציפה. שחיינים שהיו בקו השני החלו להתחרות על מדליות לאחר ש"הוצפו" באמצעות החליפות. אלה הקנו לשחיינים בעלי שרירי ליבה ממוצעים קפיצת דרך והעימידו אותם בשורה אחת עם שחיינים שהשקיעו חודשים ושנים בבניית שרירי הליבה.

מחלוקת

ספידו "LZR Racer" פרצה אל התודעה במשחקים האולימפיים ב 2008 עם משטחי הפוליאוריתן שגרמו לשחיינים "להחליק" במים. מייקל פלפס שחה עם החליפה שלמונה מדליות זהב היסטוריות. הפיתוחים הטכנולוגיים טשטשו את הגבול בין בגד ים לאמצעי ציפה. יצרנים שונים הוסיפו עוד ועוד משטחי פוליאוריתן ויצרו גרסאות קיצוניות יותר של ה "LZR Racer" והופכים את איזור הליבה והבטן למחוך לוחץ.

איסורים

בנוסף לתהיות שעלו לגבי הפן הטכנולוגי של החליפות החדשות הפך גם תג המחיר שלהן לגורם משמעותי עד שמיד לאחר אולימפיאדת בייג'ין אסר איגוד השחייה האמריקאי את השימוש בחליפות למתחרים מתחת לגיל 12. גם FINA אסרה החל מ 2010 על חליפות מחומרים "שאינם-בד" ושמכסות את כל הגוף תוך החלת חוקים נוקשים לגבי אפיוני החליפות.

אז מה נותנת החליפה?

  • יצירת מבנה הידרודינמי,
  • סיוע בדחיית מים ועל ידי כך הפחתת המשקל שהשחיין נושא
  • אפקט מנטלי.